دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده

فوق تخصص تومورهای عضلانی و اسکلتی

ارتوپدی عمومی، درمان شکستگی ها، انحرافات، ناهنجاری های استخوانی، کمردرد، مشکلات دیسک بین مهره ای، درد زانو و مفاصل، تعویض مفاصل لگن و زانو، آرتروسکوپی، درمان آسیب منیسک و رباط ها

• دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده
  • تهران - فرمانیه، روبروی باشگاه فرمانیه، ساختمان پزشکان 222، طبقه دوم واحد 10
  • 02122802061

بیوگرافی

• زندگی نامهدکتر فرشاد ابوالقاسم زاده

1395/04/21

من دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده متولد 1358 هستم. پس از گذراندن دوره طب عمومی، تحصیلات تخصصی خود را در رشته ارتــوپدی در دانـــشگاه علـــوم پزشکی ایــران ( بیمارستان شفا یحیائیان) ادامه دادم و در سال 1389 مدرک بورد تخصصی خود را در رشته ارتوپدی اخذ کردم. پس از آن به مدت 4 سال در شهرهای مختلف فعالیت داشتم که حدود یک سال و نیم آن بعنوان هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بوده است.

در سال 1393 در رشته فلوشیپ (فوق تخصص) جراحی تومورهای ارتوپدی که برای اولین بار در ایران و در دانشگاه علوم پزشکی ایران راه اندازی شده بود پذیرفته شدم. اینجانب اولین و تنها فردی بودم که در سال 1393 در این رشته پذیرفته شده و پس از 18 ماه موفق به اتمام این دوره شده ام و از ابتدای سال 1395 فعالیت خود را بعنوان فلوشیپ (فوق تخصص) تومورهای ارتوپدی در چند مرکز شهر تهران آغاز کردم.اینجانب علاوه برتوانایی انجام کلیه اقدامات ارتوپدی عمومی مثل جراحی شکستگی ها، تعویض مفاصل زانو و لگن، جراحی تاندونها و اعصاب، اصلاح انحرافات و ناهنجاریهای استخوانی، درمان کمردرد و بیماریهای دیسک بین مهره ای و جراحی آسیب های رباط و منیسک و آرتروسکوپی، در زمینه جراحی تومورهای ارتوپدی قادر به ارائه خدمات فوق تخصصی می باشم.

مواردی که در حیطه جراحی تومورهای ارتوپدی قرار می گیرند شامل: تمام سرطان های با منشا استخوان، عضلات، چربی ها، عروق و اعصاب که در اندام های فوقـــانی (شانه تا نوک انگشتان دست) و تحتانی (لگن تا نوک انگشتان پا) رخ می دهند می باشد.

همچنین تومورهای خوش خیم و کیست های استخوانی و بیماری های متابولیک استخوان نیز در این حیطه قرار دارند. موارد دیگری که در زمینه این رشته فوق تخصصی قرار دارند جراحی سرطانهای بدخیم سایر نواحی بدن( مثل ریه، کلیه، تیرویید، پستان، پروستات و...) هستند که به استخوان سرایت کرده اند و باعث درد یا شکستگی در استخوان شده اند.

• فعالیت ها، سوابق شغلی و پژوهشی

• فعالیت تخصصی و فوق تخصصیدکتر فرشاد ابوالقاسم زاده

1395/04/21

1] ارتوپدی عمومی (درمان شکستگی ها، انحرافات و ناهنجاریهای استخوانی، کمردرد و مشکلات دیسک بین مهره ای، درد زانو و مفاصل، تعویض مفاصل لگن و زانو، آرتروسکوپی و درمان آسیب منیسک و رباط ها

2] جراحی و درمان فوق تخصصی تومورهای بدخیم و خوشخیم استخوان، مفاصل، عضلات، چربیها، عروق و اعصاب اندامها

3] جراحی تومورهای بدخیم سایر نواحی بدن که به استخوانها سرایت می کنند

• سوابق شغلی

1395/04/21

1] دو سال و نیم فعالیت در استان خوزستان ( بیمارستانهای طالقانی و شرکت نفت آبادان و ولیعصر خرمشهر)

2] یک سال و نیم فعالیت بعنوان هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی با بیمارستانهای روحانی، یحیی نژاد و شهید بهشتی بابل

3] همکاری با بیمارستان فوق تخصصی نورافشار تهران

4] همکاری با بیمارستان پارس تهران

5] همکاری با بیمارستان چمران تهران

6] همکاری با بیمارستان خانواده ارتش تهران

• سوابق پژوهشی

•  مقالات متعدد در زمینه رشته ارتوپدی و تومورهای ارتوپدی

∇ prognosis of adamantinoma of long bones: a long-term follow-up study of 13 cases
        ∇ Primary lymphoma of the calcaneus: a case report

•  عضویت در انجمن جراحان ارتوپدی ایران

•  عضویت در انجمن جراحان تومور ایران

تومورهای عضلانی و اسکلتی

• تومورهای عضلانی و اسکلتی چیست؟دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده

1395/04/21

رشته جراحی تومورهای عضلانی و اسکلتی بصورت آکادمیک علیرغم قدمت زیاد در کشورهای اروپایی و امریکا، در ایران رشته ای نوظهور است. اولین بار در سال 1393 فـــلوشیپ (فوق تخصص) در این رشته در دانشگاه علوم پزشکی ایران راه اندازی شد که هر سال فقط یک نفر جهت گذراندن دوره 18 ماهه جراحی تومورهای ارتوپدی پذیرش می شود.

در حال حاضر اولین و تنها فارغ التحصیل این رشته در ایران دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده می باشد. قابل ذکر است در حال حاضر تعداد افرادی که در ایران دارای مدرک فلوشیپ (فوق تخصص) تومورهای ارتوپدی می باشند در مجموع 4 نفر می باشند .با توجه به تعداد زیاد بیماران نیازمند درمان فوق تخصصی در زمینه تومورهای ارتوپدی به ناچار تعدادی از این بیماران توسط متخصصین ارتوپدی عمومی که اغلب فاقد تجربه و دانش کافی در زمینه تومور می باشند تحت درمان قرار می گیرند که این می تواند منجر به کاهش شانس بهبود و افزایش احتمال عود و عواقب آن شود .با توجه به حساسیت بالای بیماریهای تومورال(سرطانی) استخوان و اندام، جهت حصول نتیجه بهتر و درمان موثرتر، بهتر است بیمار از ابتدای تشخیص تا انتهای درمان، تحت نظر و درمان فردی که در این زمینه تجربه و اطلاعات کافی را دارد قرار گیرد.

دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده پس از فارغ التحصیل شدن در این رشته هم اکنون در مراکز مختلف در شهر تهران که امکان ارائه مناسب خدمات فوق تخصصی در این رشته را دارا هستند، فعالیت می نماید.

تومورهای اندام

• آشنایی با تومورهای اندامدکتر فرشاد ابوالقاسم زاده

1395/04/25

همانطور که در هر عضوی از بدن انسان امکان ایجاد تومور سرطانی وجود دارد سیستم اسکلتی بدن که شامل عضلات، استخوانها، بافت چربی، عروق و اعصاب می باشد نیز از این قاعده مستثنی نیست. تومور در واقع تکثیر بی رویه و غیرطبیعی در یکی از این بافتها و ایجاد توده ای از بافت مذکور است. این توده غیرطبیعی عملکردی ندارد و بالعکس با ایجاد تخریب موضعی می تواند منجر به آسیب بافت سالم و ایجاد عوارض برای بیمار شود.

در صورتی که این توده فقط محدود به ناحیه درگیر باشد و به اعضای دیگر بدن انتشار پیدا نکند از واژه خوش خیم استفاده می شود. البته نباید تصور کرد که همه تومورهای خوش خیم بی خطرند بلکه بعضی از این تومورها می توانند در همان ناحیه باعث درد و یا شکستگی در اثر ضعیف شدن استخوان شوند.

تومورهای بدخیم که اصطلاحا به عنوان سرطان شناخته می شوند توانایی انتشار به سرتاسر بدن و درگیر کردن اعضای دیگر را دارند. این تومورها بسیار خطرناک بوده و در صورت عدم تشخیص و درمان مناسب و بموقع می توانند منجر به مرگ بیمار شوند. در تومورهای بدخیم اندامها اغلب در صورت درمان دیرهنگام بیماری به ریه ها سرایت کرده و در نهایت موجب نارسایی تنفسی و مرگ بیمار می شود.

نکاتی که بهتر است بدانید:

* مهمترین نکته در درمان تومورها بخصوص انواع بدخیم آن، تشخیص به موقع و شروع هر چه زودتر درمان می باشد. تاخیر در تشخیص و درمان نامناسب می توانند منجر به انتشار بیماری به سایر اعضا شده و درمان را مشکل و گاهی غیر ممکن میکند.

* هر گونه توده (دردناک یا بدون درد) که در اندامها (دست یا پا) اخیرا ایجاد شده باشد و یا از قبل موجود بوده و اخیرا اندازه آن تغییر کرده است نیاز به بررسی دارد. دردهای بدون توجیه استخوان که علیرغم مصرف مسکن بهبود نمی یابند و یا شبها بدتر می شوند می توانند علایم اولیه تومورهای بدخیم باشند.

* گاهی تومورها می توانند همزمان با ضربه خفیفی به ناحیه مورد نظر باشند و این می تواند منجر به اشتباه در تشخیص و در نهایت تاخیر در درمان شود. بنابراین در صورتی که پس از یک ضربدیدگی خفیف درد بهبود نیابد و روزبروز بدتر شود نیز نیاز به بررسی تخصصی دارد.

تومورهای بدخیم ثانویه (متاستازها)

گاهی تومورهای بدخیم یا همان سرطانهای سایر نقاط بدن مثل پستان، پروستات، ریه، کلیه، تیرویید و ... می توانند از طریق خون به استخوانها سرایت کنند و موجب درد و ضعیف شدن و حتی شکستن استخوان شوند. بدیهی است درمان بیماری اولیه توسط متخصص مربوطه انجام خواهد شد ولی درمان درگیری استخوانی ایجاد شده می بایست توسط متخصص ارتوپدی با تجربه کافی در زمینه تومور و ترجیحا فوق تخصص این رشته انجام پذیرد.

رشته فوق تخصص تومورهای عضلانی و اسکلتی دامنه وسیعی از این بیماریهای بدخیم یا خوش خیم را چه از نظر تشخیص و چه درمان مناسب آن در حیطه فعالیت خود دارد. با توجه به حساسیت این بیماریها نیاز به درمان مناسب از ابتدای تشخیص می باشد ودر صورت درمان نامناسب اولیه ممکن است نتیجه درمان تحت تاثیر قرار گیرد و امکان درمان کامل از بیمار سلب شود.

در صورت درمان مناسب حتی تومورهای بدخیم هم کاملا قابل درمان هستند و بیمار میتواند به زندگی عادی خود برگردد. توصیه می شود در صورت تشخیص بدخیمی حتما با پزشک متخصص باتجربه و ترجیحا فوق تخصص آن رشته در مورد نحوه درمان مشاوره شود.

مکان های معاینه بیماران

• مطب تهران
  • روزهای یکشنبه، سه شنبه | ساعت 4 تا 8 عصر
  • تهران - فرمانیه، روبروی باشگاه فرمانیه، ساختمان پزشکان 222، طبقه دوم واحد 10